Labels

Aik? nama domain masih kekal lol? hmm, kalau mcm tu takpa, nanti kalau dh tak boleh guna http://www.ohrakyat.org, hangpa pakai nama domain original dri blogger ni la -----> bloggerz-express.blogspot.com blog ni akan diaktifkan semula, tetapi bukan lagi blog 100% pasai politik. sekian harap maklum.
Showing posts with label banjir. Show all posts
Showing posts with label banjir. Show all posts

Tuesday, 15 November 2011

Kemajuan Pertahanan Indonesia


Indonesia buat jet pejuang


Indonesia buat kapal selam tahun 2012, Malaysia yg dok agung bahasa penjajah tu bagaimana?

Malaysia beli kereta perisai Indonesia RM266 Juta

Aduh, Indonesia buat senapang boleh tembus kereta kebal

Indonesia buat kenderaan tempur 4X4 pula

Hebatnya Indonesia, cipta Bot boleh Menyelam

Indonesia mampu bina Landing Hovercraft tentera

Hebat kita orang Melayu ni, dah boleh buat jet pejuang generasi kelima, buat kapal selam dan macam-macam lagi. He, he, tapi rumpun Melayu di Indonesia. Rumpun Melayu di Malaysia masih lagi sibuk bermain mercun dan meriam buluh, bermegah dengan Pendekar PT91M, Scorpene, Sukhoi dan mungkin lepas ini Typhoon. Dok sebut Typhoon tak henti-henti ribut luar biasa, kilat dan petir di Malaysia sekarang ini.

INDUSTRI PERTAHANAN, ADAKAH INDONESIA MENINGGALKAN KITA?

Adakah negara jiran tetangga kita Indonesia telah jauh meninggalkan kita dalam industri pertahanan?

psst : - Apa malaysia tau? kebas duit rakyat? jual enjin pesawat?

Baca Berita Penuh ..

Saturday, 20 November 2010

Apa Yang Boleh Dijadikan Sebagai Iktibar....??

Maher Zain,

berpindah dari Lubnan ke sweden ketika maseh di alam kanak2,,.
berpelajaran tinggi, seorang graduan Sarjana Muda Kejuruteraan Aeronautik. (Bukan calang-calang orang)



tapi lebeh suka memilih industri muzik, hidup di alam yang sangat berbeza dengan hukum hakam agamanya(Islam) dan adat budaya bangsanya.


tak pernah mengamalkan ajaran Islam, jauh terpesong, berbudaya kebaratan , sesat dan hanyut. Pernah terlibat dengan kerja kerja belakang tabir pertunjukan pentas Lady Gaga..(penyanyi yang bertuhankan SATAN)

sehinggalah terpaku dan terkedu apabila bertemu dengan seorang wanita yang berhijab ketika masih lagi bekerja dengan sebuah syarikat penerbitan album, RedOne...(yang kini telah menjadi isterinya)

di mana peristiwa ini telah mengubah segala kehidupannya...
mula mendekati masjid beramal ibadat dan kembali menghayati dan mengamalkan segala ajaran agamanya iaitu ISLAM.


psst : adakah apa-apa yang boleh dijadikan iktibar atau pedoman atau apa saja melaui pengalaman dan liku hidupnya ini..???

Baca Berita Penuh ..

Monday, 15 November 2010

Banjirrr Ohhh Banjirrr...

ada org kata bah tu bala!


kalau bala....pasaipa masa aku pi kat pusat bantuan bah tu..... aku tengok orang gelak-gelak.....sengeh-sengeh....jolok nasik masok perut sampai sendawa!........lepas tu dok kat kerusi sembang pasai pompuan...pasai janda seksi....pasai benda-benda yg cuit hati....last2 gelak kahkahkahkah!..........NI KA RUPA ORANG YG SEDANG DOK DALAM BALA TUHAN? 

tak dak sedih....tak dak sugul....takdak takut....takdak muhasabah.....MULUT TAK KELUAR ISTIGHFAR!........ayaq mata jauh sekali.....badan menggeletar tok sah harap! 

ada org kata bah tu ujian!


kalau ujian........pasaipa masa aku pi kat rumah orang yg sedang kena ujian tu..........aku tengok tuan rumah tu relax ja tengok tv........dengak radio.....sambil nyanyi-nyanyi.....gelak-gelak........usik hang!....usik aku........tidor lunjur kaki kat kerusi malas!................tak dak langsung gaya macam org yg sedang hadapi ujian! 

takdak langsung.......kot-kot nak rasa cemas....rasa gundah gulana.....semuanya coolllllllll ja!....everything is cam ok ja! 

ada orang kata bah tu fenomena alam!



betoi ka ni!........................cam tak caya pulak aku! 
pasaipa dulu-dulu tak jadi camni?........yg aku tau dulu-dulu bah hanya terjadi kalau hujan terlampau lebat....bertempor dengan ayaq laut pasang besar....................haaaaaaaaa cam tu bulehlah kita cakap fenomena alam! 

aku rasa.....ni bukan fenomena alam ni!.....tapi bah yg berpunca dari lalai ......alpa......manusia dalam urus amanah tuhan kot!.....RASA2NYA LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! 

apa kata kalau kita kata....sebenarnya bah ni adalah satu fiesta! 

pasai aku tengok ramai sangat yg syok bila tengok lori beras....lori kain selimut........lori gula masuk pi kat depa yg sedang CERIA kat sesetengah pusat pemindahan tu! 

pasai aku tengok ramai yg berebut-rebut nak bagi bantuan sambil sengeh .....pada yg terima barang tu jugak dalam semngeh jeeeeeeeeeeeeeee! 

apa kata kalau kita kata......bah ni sebagai satu medan tempor....lawan kata mengata!.............tak dak simpati......tak dak muhasabah....tak dak kesian belas.....tak dak rasa menyesal.....tak dak rasa persdaudaraan.....tak dak silaturrahim.....tak dak rasa apa-apa pun! 
gelagak kat pusat pemindahan boleh terjemahkan sejuta cerita klu kita tengok ngan mata hati! 

ada satu pusat pemindahan masa solat jumaat.............asap rokok berkepoi-kepoi.......relaxxxxxxx .........suara azan lesap camtu ja!
 

psst : ada orang kata bah tuh banjir........tapi.....tak pulak orang panggil roti banjir tuh roti bah!!..nyot..nyot...keh keh ahah!!!..hehee..sorry orang-orang selatan sebab aku loghat utara...

Baca Berita Penuh ..

Sunday, 14 November 2010

Ingat Lagi Tak bermain Kat Sawah Di Kampung

Bermain di sawah di kampung sememang tak pernah lupa dari ingatan. Malah dah sebati dengan saya al maklumlah..anak seorang melayu..arwah nenek petani pulak tu. Kalau nampak sawah padi jaa...hmmm best, seronok, nyaman..lapang dada dan fikiran. Relaksss..Release tension masa keja.

petang-petang jolok buah pelam tepi permatang... selalu nampak burung puyuh... burung wak wak........... pacat.....
pagi... kabus memutih... petang pulak,, warna jingga.... main layang-layang waktu petang............ tangkap ikan sepat,, penuh selut satu badan............... nostalgia...... sumer tu dah tak adooo... bendang dah jadi taman perumahan...huhuhu...nyot nyot...

tengok orang tembak burung ayeme ( burung ayam-ayam ). Lepas tu cari anak ikan karin, dapat tangkap simpan dalam balang. Tahan pukat di sawah sampai malam..pasang keset atau tiup untuk PANGGIL burung. Berembun kepala tapi syok dapat burung ayam-ayam, wak-wak, sintak, pangli dan lain-lain.


 



tenangnya rasa hati tengok pemandangan ni, kehijauannya mencuci mata yang penat asyik dok tengok biru jo background blog ni..nyot nyot..hehehe...


 

Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat