Labels

Showing posts with label dun tenang. Show all posts
Showing posts with label dun tenang. Show all posts

Monday, 31 January 2011

Minyak : - Harga Minyak Ron97 Naik 0.10...

Terima kasih orang Tenang.....terima kasih penjilat.. terima kasih pencacai...

Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut seorang sumber kerajaan. 

Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya). 

Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.
 
Semenjak tahun lalu, harga RON97 mula dinaikkan kepada RM2.15 pada 2 November, RM2.30 pada 1 Disember dan terus meningkat kepada RM2.50 pada 4 Januari tahun ini. 

Harga bagi petrol RON97 yang banyak digunakan oleh kenderaan berkuasa tinggi, tidak ditetapkan kerajaan kerana ia diapung mengikut pasaran minyak dunia semasa.

psst : - RON 95 petrol termurah di Mesia sekarang, diguna majoriti rakyat marhain.. TAPI... jangan aksiden, kereta senang terbakar. 
Ramai member aku yang keje pomen bagitahu.

Baca Berita Penuh ..

Sunday, 30 January 2011

Teori/Ramalan : - UMNOFOBIA Gagal Pengaruhi Pengundi Cina.


Seperti yang kita sedia maklum bahawa kemenangan umno bin bn 2 PRK yang majoritinya terdiri dari kaum cina ialah di Parlimen Hulu Selangor Ke Dun Tenang, nampaknya sekali lagi umno bin bn masih gagal untuk meraihkan kembali sokongan para-para pengundi cina walaupun umno bin bn mengiktiraf pelakon blue cik chua soi lek menghina agama islam dalam isu sentuh-menyentuh untuk menakut-nakut pengundi cina terhadap PAS. 

Keputusan PRK Dun Tenang baru-baru ni seperti yang kita lihat ia kelihatan jelas pengundi cina masih memihak kepada Pakatan Rakyat. 

Nampaknya kaum cina sekali lagi bijak dan pandai kerana tidak tertaksub senjata taktik kotor sang berkuasa yang bernama umno bin bn. 

Apa yang kita menjadi saksi 2 PRK yang di menangi oleh umno bin bn. ia jelas nyawa umno bin bn hanya mengharap dari wang/spr/warga felda/tv3suku/utusan meloya/dan kejayaan memperbodohkan orang asli di PRK Dun galas. 

Ia kelihatan jelas lagi menampakkan titik tolak Pakatan Rakyat mampu meraih kemenangan jauh lebih besar berbanding PRU12 pada PRU13 nanti sehingga umno bin bn gerun hinggalah terkencing di dalam seluar...crettttttt....

Contohnya PRK di sibu dahulu. kemenangan DAP, ia jelas pengundi yang terdiri majoritinya kaum cina sudah menjauhi umno bin bn dan arus angin perubahan sudah berlaku di sana. apa yang saya ingin teori/meramalkan melalui PRK yang di menangi oleh umno bin bn baru-baru ini ialah.... 

1.Umno bin bn akan gagal kembalikan sokongan dari orang-orang melayu di semenanjung utara malaysia dan di negeri-negeri sebelah pantai timur. umno bin bn nampaknya berjaya separuh memperbodohkan orang melayu kususnya orang-orang melayu felda di negeri-negeri selatan hanya dengan menjerat bersenjatakan wang ringgit dan janji-janji manis. kecuali di negeri perlis apabila umno bin bn mudah untuk mengawal negeri tersebut.

2.DAP ialah sebuah parti perikatan Pakatan Rakyat akan memenangi banyak kerusi parlimen di selatan malaysia dan sabah/sarawak contohnya negeri-negeri selatan tersebut ialah johor/melaka/negeri sembilan/perak dan pahang.

 3.Sekali lagi Pakatan Rakyat akan memenangi banyak kerusi parlimen di kawasan-kawasan bandar sebagaimana kejayaan Pakatan Rakyat menguasai banyak parlimen di kawasan bandar di malaysia pada PRU12 MAC 2008 lalu.  kerana perbezaan di pendalaman dan bandar. kerana parlimen di bahagian bandar mempunyai acces internet yang mencukupi. mampu memberi maklumat benar tepat kepada rakyat yang berdaya saing dari segi ICT.

 Itu sebablah umno bin bn bertungkus lumus untuk meminda media cetak internet pada MAC ini..tetapi ia di batalkan berikutan mendapat bantahan pelbagai pihak. nampaknya umno bin bn sudah takut akan kejayaan ICT teknologi yang dapat membuka minda rakyat yang telah ditutup dan dibongokkan oleh media umno bin bn iaitu tv3suku/utusan meloya/ dannnn rtm yang terlalu kuat kencing. 

Baca Berita Penuh ..

Rasmi : - BN berjaya kekal DUN Tenang.

psst : - BN gagal tambat hati pengundi cina. sepanjang PRK. Pakatan Rakyat banyak kalah di pendalaman. 
sila kalian tengok rekod pru12 mac 2008. Pakatan Rakyat paling banyak menang di bandar dan BN pula hanya banyak menang di pendalaman, kalau di bandar pun salah satu di kangar. nampak gaya pengundi cina masih setia pada Pakatan Rakyat.....dapat tengok semua saluran peti undi kawasan cina memihak kepada Pakatan Rakyat....apa-apa pun PRK adalah ujian..pilihan rakyat sebenar adalah di pru13!!

7.15pm Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dalam lama Twitter mengucapkan tahniah kepada BN kerana berjaya mempertahankan kerusi tersebut. 

Keputusan rasmi menunjukkan BN mendapat sekitar 6,699 undi manakala PAS mendapat 2,992 undi.
calon BN, Mohd Azahar Ibrahim menang dengan majoriti 3,707 undi - meningkat 1berbanding majoriti 2,492 undi pada 2008.
Calon BN juga menang undi Pos. Daripada 119 kertas undi pos yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Mohd Azahar memperoleh 115 manakala Normala memperoleh tiga undi. Satu undi pos ditolak.

Keputusan undi pos itu diumumkan oleh pegawai pengurus pilihan raya kecil, Md Asri Amir. di di Pusat Penjumlahan Undi di Dewan Serbaguna Majlis Daerah Labis petang ini. --------------------------------------------------------------
8:31pm: Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek membidas DAP, dengan mendakwa BN menang di tiga daripada empat kawasan majoriti pengundi Cina.

PAS dan DAP boleh 'berkokok', tapi masih 'kalah', katanya dalam twitter. Bagaimanapun, penilaiannya terhadap kawasan majoriti pengundi Cina itu bercanggah dengan pemimpin DAP.

Kejayaan BN mengekalkan DUN Tenang hari ini, adalah kemenangan ke-14 dalam pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008. Pakatan pula memenangi lapan pilihan raya kecil.

Pakatan menang di Sibu, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Permatang Pauh, Permatang Pasir, Manek Urai, Penanti dan Selambau.

BN pula menang di Tenang, Hulu Selangor, Galas, Tenang, Sapi Bagan Batu dan Pinang.

Pilihan raya kecil ke-15 pula akan diadakan di Merlimau pada 6 Mac depan.

8:12pm: Lebih ramai pemimpin tiba di pusat penjumlahan untuk meraikan kemenangan. Mereka termasuk Menteri Besar Johor, Datuk seri Abdul Ghani Othman dan ketua penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan. 

Semuanya tersenyum lebar dan bersalaman mengucap tanah antara satu sama lain.

Mohd Azahar pula memakai baju kemeja batik dan bersongkok hitam. Beliau kelihatan letih selepas sehari bergerak di sekitar kawasan pilihan raya kecil hari ini dalam keadaan hujan dan banjir.

8:07pm: Calon BN Mohd Azahar Ibrahim tiba di pusat penjumlahan di dewan serbaguna Majlis Daerah Labis.

7:53pm: BN pemimpin tempatan sudah mula membanjiri pusat penjumlah tersebut. Turut kelihatan ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang juga presiden Gerakan, Tan sri Dr Koh Tsu Koon.

Baca Berita Penuh ..

Saturday, 29 January 2011

Undi : - Pilih Cikgu Mala, Maka Tiada Rasuah...


 Mubarak yang baru pulang dari pejabat tanah daerah menghempaskan dokumen yang dipegangnya. Rasa marahnya belum hilang.
“Maaflah Encik Mubarak. Tanah ini syarikat bumiputera sudah masuk lubanglah. Kerajaan negeri sudah bersetuju hendak beri kepada syarikat itu,” kata Encik Razali, pegawai di pejabat tanah masih terngiang-ngiang di telinganya.
 
“Macam mana ini Encik Razali. Saya sudah lama memohon tanah itu. Kenapa tiba-tiba saja orang lain hendak potong jalan,” suara Mubarak hampa. 

“Maaflah saya tidak boleh buat apa-apa. Sekarang ini semua main politik,” kata akhir Razali sebelum Mubarak melangkah keluar dari pejabat pegawai muda itu. Mubarak memang berasa panas hati kerana dia telah lama berhajat memohon tanah itu untuk menjalankan projek ikan air tawar dan permohonannya hamper diluluskan. Oleh kerana terlalu yakin yang dia akan mendapat tanah, Mubarak telah membuat pinjaman bank bagi me-rialisasikan impiannya itu. Tetapi entah bagaiamana tanah yang sepatutnya bakal menjadi miliknya telah terlepas ke tangan orang lain. Mubarak tahu bahawa tanah tersebut diberikan kepada pemohon lain dengan bantuan orang dalam dan perkara yang sama yang dialaminya juga pernah berlaku kepada rakannya Sulaiman.

Akhirnya Mubarak nekad. Dia mesti melaporkan perkara itu kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR). Dia yakin orang dalam yang terlibat bukan calang-calang, pastinya pegawai yang berpengaruh dan berkedudukan tinggi. Dua hari kemudian, Mubarak kelihatan berjalan keluar dari pejabat BPR negeri. Dia baru saja selesai membuat laporan mengenai perkara yang menimpanya kepada Abdullah, seorang pegawai di pejabat BPR itu.

Baca Berita Penuh ..

Thursday, 27 January 2011

Saman : - Saman Ohhh Saman...

 
 Saman jelah...
banyak tu collection saman umi, dia akan di nobatkan anak dareer terkaya di benua asia selepas anak perempuan bill "gates keretapi"

Nak saman ke samun ni. Jaman dulu panggil samun , jaman sekarang dipanggilnya SAMAN ya dong...hak hak hak...!!!

psst : haiii...dunia..dunia..dunia.... 




Baca Berita Penuh ..

Harga Barang : - Blogger UMNO Sendiri Yg SAHKan :D


hadiah terbaik Kerajaan kepada Rakyat,Rakyat didahulukan,memang tepat sekali,mari main teka-teki lepas ni barang apa yang naik pulak?

mintak lah sesangat naik cepat2.. tolonglah naik.. naik tinggi sekit.. takat 40-50 sen tuh macam tak best jah.. kalau boleh kasik naik 4-5 ratus hengget ... sedap seket halwa telinga nih dengor... jangan korang risau.. melayu tetap pangkah korang... tapi jangalah lupa selitkan kain pelikat, atap, gula2 hacks masa PRK /PRU nanti.... "BN Menang Rakyat Senang"... hahahahaha...

 psst : - "BN Menang Rosmah Senang"

Baca Berita Penuh ..

Tuesday, 25 January 2011

Doraemon : - UMNO Nak Sekat Kebebasan Internet!!!



psst : Lepas saman ekor, naik harga, cukai astro, lepas ni nak sekat kebebasan internet pulak, buatlah umnobongok kalau nak undi rakyat semakin berkurangan. nampak sangat umnobongok ni penakut sebab ramai-ramai rakyat dibandar-bandar dan berpelajaran tinggi tak layan tv3 suku, rtm dan utusan meloya. mereka lebih suka mencari maklumat sebenar di internet. tu sebab rating utusan menurun amat berbeza dari dahulu.

Langkah terbaru Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk memperluaskan penguatkuasaan merangkumi ruang maya Internet hari ini menerima bantahan keras daripada golongan pendukung kebebasan media.
Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) menyuarakan rasa bimbang dan kesal dengan tindakan KDN yang ingin meminda Akta Penerbitan dan Pencetakan 1984 (PPPA) untuk terus mengawal kebebasan media di negara ini.

Presidennya, Hata Wahari berkata ia satu "usaha ke kebelakang" yang akan menghalang aliran maklumat kepada masyarakat dan seterusnya memundurkan Malaysia.

Beliau mengulas tindakan KDN untuk meminda akta tersebut supaya meliputi media dalam talian dan juga pengenalan satu garispanduan baru berkaitan kesalahan hasutan di ruang maya Internet.

"Sehubungan itu NUJ Malaysia meminta KDN agar menghentikan segala usaha untuk meminda PPPA bagi tujuan mengawal kandungan Internet termasuk laman berita, blog dan Facebook.

"Sebaliknya NUJ Malaysia menuntut agar KDN melakukan pindaan bagi memberikan kebebasan kepada media cetak untuk beroperasi dengan lebih bebas," kata Hata lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, kerajaan juga perlu menghapuskan ketetapan kepada pengusaha media supaya memperbaharui permit akhbar setiap tahun dan memberikan kebenaran kepada mana-mana pihak untuk menerbitkan akhbar berkenaan tanpa permit KDN.

'Bantahan akan lebih meluas'

Baca Berita Penuh ..

Wartawan : - Karam VS Perkosa UMNO


psst : - Selamat Tahun Baru 2011 

Naik sampan sambil menjerit 

Melayu macam ni macam Mat-mat Rempit 

Welcome To The UMNO World of Version Adnan Sempit 

(...tak Pasal-pasal Pasal Aku Kena Belanja Satu Kedai Mamak.... bantai laa Labu... ) 

hehe hee hee... 

sekian dari saya, Karam Singh Walia melaporkan untuk TV3 suku

KARAM SINGH WALIA KENA TENGKING DENGAN BUDAK2 AYAM - PERKASA UMNO
Smile

hoiiii Karam Singh Wali.... padan laaa muka kau... sokong sangat UMNO dan TV3... sampai lupa "The Basic of Journalists"....
hehe heee.....

aku tak boleh lupa masa dia kutuk dengan sindiran pedas.... PAS/DAP/PKR tahun PRU 2004....
kau cakap macam2 tentang kami.... Kami Pembangkang Yang Tidak Etika.. Tak Ada Morale... Tidak Ada Budi bahasa.....
hehe heee..
padan laa muka kau....

Life is A Circle.... mana UMNO yang kau sayang sangat tuh... Karam...
KARAM SINGH WALIA ... KARAM DENGAN BOT BOT NYA...
Smile
hehe heee

ANOTHER PRODUCT MADE FROM UMNO, PERKASA & 1-MALAYSIA...

Smile... hhee heee...

PLEASE DO THE STRATEGIC THINKING.... DO WE NEED ANOTHER HISTORY OF ZIMBABWEA....

...please reads or google the Zimbabwea Modern History - dated 1996 - 2008...

Pada 28 Dis 2010 - Karam Singh Walia TV3 - Diugut dan mahu dipukul....

To Karam Singh Walia and All Sikhs Malaysian... JOIN US TO FIGHT THE BASTARD UMNO, THE EVIL PERKASA AND THE FANATIC ULTRA MALAYS....

THEY SOON WILL DESTROY MALAYSIA AS ZIMBABWEAN(s) DID.... 

Baca Berita Penuh ..

Sunday, 23 January 2011

Sidang Khas : - Sidang KHAS Dun selangor 24 januari.


 Sidang Khas DUN Selangor pada 24 Januari akan membincangkan cadangan untuk meminda perlembagaan negeri bagi mengembalikan kepada negeri dan sultan, kuasa melantik setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan dan penasihat undang-undang.

Siapa derhaka?

Esok jom kita tengok sidang khas DUN Selangor yang akan membincangkan cadangan untuk meminda perlembagaan negeri bagi mengembalikan kepada negeri dan sultan, kuasa melantik setiausaha kerajaan negeri, pegawai kewangan dan penasihat undang-undang.

Untuk menonton sidang Khas DUN selangor, sila klik logo tvselangor yang tertera diatas.

psst : - nak tengok Adun BN ni MENDERHAKA pada SULTAN atau tidak... 

Diharapkan TV3/4 dapatlah kiranya membuat siaran langsung Sidang DUN Selangor... pastu buat ulang tayang 7 hari berturut2.... 

Diharap Puak PENDEMO Jalan KEBUN tempohari siap sedia buat protes dan DEMO dan jangan lupa siapkan gambar2 pemimpin UMNO untuk dibakar... 

Diharap PERKOSA dapatlah kiranya menjulang keris dan sedia menusuk barangsiapa ADUN yg tidak menyokong KEMBALIKAN KUASA SULTAN...blogger2 UMNO seperti papa gomo jugak harap bersiap sedia.
 


Baca Berita Penuh ..

Saturday, 22 January 2011

Calon : - Sifat Baik Cikgu Mala.


BloggerzExpress : - Chua Soi Lek Mempersenda Islam Dan Menakut-Nakutkan Kaum Cina Mengenai Islam, Itulah Cara-Cara Soi Sek Lek Nak Kembalikan Sokongan Kaum Cina Di Tenang. Chua Soi Lek Seolah-Olah Dirasuk Untuk Menjadi Boneka Sang Penguasa. Masih Ingat Wahai Chua Soi Lek Ke Atas Kekantoian Anda? ;)
Mata pemimpin BN nampaknya terus tertumpu seputar isu sama ada calon PAS Normala Sudirman bersalam atau tidak dengan lelaki, khususnya bangsa Cina.

Pagi ini, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Tan Lian Hoe hari ini terus menyelar pendirian muslimat PAS itu.

 "Ini perkara paling asas... Bukan hanya lelaki, tetapi bila dia (Normala) bersalam dengan wanita, dia juga pakai sarung tangan. Ini tidak mesra. Adakah dia fikir tangan kita kotor,"kata pemimpin GERAKAN itu.

Baca Berita Penuh ..

Friday, 21 January 2011

Doraemon : - PBS Tolak Cadangan SPR

  
TAWAU, 21 Jan. - Parti Bersatu Sabah (PBS) menolak cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memperkenalkan sistem undi proksi bagi membolehkan pengundi berdaftar yang tidak dapat hadir mengundi, diwakili seseorang yang layak.

Presiden PBS Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata, sistem berkenaan bertentangan dengan sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini dan jika dilaksanakan akan menimbulkan perdebatan tidak berkesudahan mengenai kredibiliti SPR sendiri.

"Kita selalu diingatkan bahawa dalam sistem demokrasi, hak mengundi kita sebagai pengundi berdaftar untuk menentukan satu-satu kerajaan adalah hak kita yang amat penting. Jadi cadangan membolehkan seseorang mengundi untuk pihak orang lain bercanggah sama sekali dengan sistem demokrasi.

"Bagi saya ini (sistem proksi) akan lebih mengelirukan lagi dan akan menjadi satu perkara yang tidak meningkatkan kepercayaan terhadap sistem demokrasi kita dan sebab itu saya harap cadangan ini tidak diadakan,” katanya. - Bernama


Baca Berita Penuh ..

Tuesday, 18 January 2011

Najib : - Bukan Saya Takut Anwar, Tapi Anwar Tak Takut Dengan Saya..


badak asia akan lari dulu. 

Perdana Menteri, Datuk seri Najib Razak berkata beliau tidak gentar untuk berdebat dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, tetapi ketua pembangkang itu terlebih dahulu perlu ‘menyelesaikan masalah peribadinya’, khususnya tuduhan liwat sebelum campur tangan dengan urusan lain.

"Kenapa saya harus takut berdebat dengannya? Saya adalah perdana menteri. Saya ada semua maklumat. Kalau saya dedahkannya... adoi... dia akan demam,” perli Najib sambil disambut gelak ketawa oleh lebih 7,000 peneroka di Felda Chemplak, Tenang hari ini.

"Perlukah saya berdebat dengannya? Tanya Najib dan kali ini disambut dengan jeritan “tidar” oleh para hadirin.

Anwar mencabar Najib supaya berdebat dengannya apabila perdana menteri memperlekehkan rancangan reform 100 hari Pakatan Rakyat yang dijadual dilaksanakan sekiranya mereka menawan Putrajaya.

 psst : - Porahhhhh !!!! Berani konon... dengan kak mah pun kecut ... cisssss...dia tak takut kat anwar ka atau anwar tak takut kat dia..kah kah kah kah.....dey najib khan,tumareh personal problemkek apkah settle 1st heh,then only tumarah dhost anwar problemkek maalum.apkah pm heh,apkah maalum like kindergarden school boy heh.port dickson kuch kuch hotta hei.

najib khan!!! ohh najib kb khan,tum pase ayehhh...dia ada maklumat..yaa..mak lumat cap ayam dan naik harga!!

BALIK KAMPONG PANJAT POKOK,
BAWAHNYA BANYAK KURA-KURA,
KALAU TAKUT CAKAP TAKUT,
TAK PERLU BERDALIH ATAU PURA-PURA.




 

Baca Berita Penuh ..

Monday, 17 January 2011

Tahun 2011 : - Bukti Kelantan Semakin Mundur

 
MADINATUR RAUDHAH & BAZAR TOK GURU


Madinatur Raudhah and Bazar Tok Guru. Both are located at the same location, in front of UiTM Kota Bharu City Campus at Jalan Sultan Ibrahim (nearby Post Office and about 150 meters from Tuan Padang Roundabout or 'Bulatan Tuan Padang' formerly known as Bulatan Kijang). The gross built up area is approximately 5.9 acre. The development value of this project is approximately RM185 million.


It consist of 3 block of apartment, 5 star hotel with 144 rooms, offices, shop lots or bazar which have been duly completed . For apartment type, it has one bedroom apartment, two bedroom apartment and three bedroom apartment. Total unit of apartment is 570, shop lots or bazaar 450 units, office 60 units. The bazaar will be the largest bazaar in east coast, targeted for local ownership. It is developed by Perbadanan Menteri Besar Kelantan dan Sensa Timur Sdn Bhd.

Soalan: Ni satu lagi..siapa usahawan yang bodoh beli semua unit2 bazar ni? Takkan makcik2 yang jual kain baju boleh beli bazar yang harga dekat puluhan ribu seunit ni??Mustahil...takkan bank pun bodoh nak bagi loan kepada makcik2 yang bisnes kecil-kecilan ni....sapa yang lebih cerdik menilai kewangan orang Kelantan...utusan meloya UMNO ker orang bank?ni bukan beli dengan pinjaman MARA oooiiii!!!ramai beli cash ni...


Baca Berita Penuh ..

DUN Tenang : - Normala Sudirman Calon Pakatan Rakyat PRK Tenang

 

 Puan Normala Sudirman seorang guru telah diumumkan sebagai calon Pakatan Rakyat (PAS) PRK DUN Tenang oleh Presiden PAS Tn Guru Hj Hadi Awang.

Normala Sudirman adalah Exco Dewan Muslimat Pas Pusat, Naib Ketua Dewan Muslimat Johor dan bekas guru yang baru sahaja meletakkan jawatan.

psst : -  umno pulak nanti letak Normala Samsudin...org tenang dan johor terjojol bijik matanya pulak..

Baca Berita Penuh ..

Friday, 14 January 2011

Dunia : - Suara Asia

 
Setelah kemerdekaan diperolehi, penduduk Asia Tenggara percaya kekayaan sumber alam mereka yang selama ini disalurkan oleh pihak penjajah ke negara asal mereka akan mereka kecapi sepenuhnya. Kemerdekaan akan membawa kemakmuran sehingga dasar-dasar ekonomi yang diumumkan oleh kerajaan mereka menekankan pencapaian kemajuan (pertumbuhan), nasionalisme dan kesaksamaan ekonomi. Bagi mencapai matlamat itu kerajaan-kerajaan Asia Tenggara mempunyai tiga pilihan utama bagi menentukan bentuk ekonomi yang diingini. Corak kapitalis di pakai di Thailand, Republik Vietnam, Singapura, Filipina, Burma, Indonesia (waktu Orde Baru) dan Malaysia.


Corak Sosialis di Burma waktu Ne Win dan Republik Sosialis Vietnam. Manakala suatu corak tersendiri yang menggabungkan prinsip-prinsip sosialis ataupun kapitalis yang agak kabur dengan unsur-unsur kebudayaan tempatan dilaksanakan di Burma (waktu U Nu), Kampuchea (waktu Sihanouk) dan Indonesia (waktu Orde Lama). Namun dari perkembangan sejarah pertumbuhan ekonomi Asia Tenggara, ternyata tidak ada satu corak ekonomi yang secara pasti dapat menjamin kejayaan, atau kekal patuh kepada bentuk yang dipilih tanpa melakukan pengubahsuaian. Pencapaian kemajuan, nasionalisme dan kesaksamaan ekonomi bukanlah perkara yang mudah berlaku.

Salah satu punca utama kesukaran itu ialah kerana struktur ekonomi negara-negara Asia Tenggara sudah terangkum le dalam satu jalinan sistem ekonomi kapitalis antarabangsa kesan tindakan bekas para penjajahnya. Ketidakupayaan bebas daripada rangkuman itu, mendesak negara-negara Asia Tenggara menukar strategi pembagunan ekonomi yang nasionalistik dan berasaskan sumber kepada strategi yang membawa penyertaan mereka ke dalam arena ekonomi antarabangsa dan perindustrian.

1 Sehubungan itu pembangunan ekonomi Asia Tenggara semakin berubah dari strategi tradisional kepada pendekatan-pendekatan baru. Perubahan yang cuba membawa perimbangan dalam perkongsian yang mendatar dan juga menegak serta melangkaui batas-batas kaum, awam-swasta dan jantina. Kaedah utama yang diterima pakai adalah pembangunan industri pembuatan dan pasaran. Perubahan ini bukan sahaja digerakkan oleh unsur-unsur dalaman, malah dicetuskan oleh perkembangan dan desakan luar.

Baca Berita Penuh ..

Thursday, 13 January 2011

Derhaka : - Siapa Sebenarnya?

video 

BloggerzExpress : [Next Artikel - Suara Asia]
Mendulang paku serpih mengata orang dia yang lebih...siapa yang penderhaka sebenar? sampai bila mereka nak jadi manusia begitu syok sendiri ni? tak habis-habis dengan shuhaimi 1000x...sedangkan diri sendiri tidak dicerminkan pantulannya..bolo punya olang..macam tukah manusia bermaruah? macam tu kah melayu bermaruah? macam tu kah umat bermaruah? 

Ingat ni zaman tok kadok 70 an, 80 an, 90 an ka? dulu lain hangpa nak kencing rakyat dengan media utusan hangpa, media TV hangpa. kali ni rakyat dah celik. dalam internet pelbagai berita yang telah di gam oleh hangpa pun boleh diteliti oleh rakyat. kenapa takut dengan blogger-blogger PR? kenapa sanggup nak upah pakar hack untuk menyerang blog-blog PR. ingat rakyat monyetkah!! 

Kalau nak tahu siapa penderhaka sebenar..meh tengok video di atas...kita bandingkan...
Kurang ajar pertama bolehlah disifatkan sebagai "Derhaka" kepada instistusi Raja-Raja Melayu. masih ingat? bila Dato' Seri Ir Nizar mohon "Sembah Derhaka" pada Tuanku Sultan Perak, beruk-beruk UMNO menjerit-jerit dan melompat-lompat dari pokok ke pokok mengkhabarkan bahawa "Nizar Derhaka pada Sultan".

Nak salahkan UMNO memang tak berapa boleh sebab dalam dunia beruk, tak ada sistem beraja. 
 

Baca Berita Penuh ..

Sunday, 9 January 2011

JPJ : - Semua jalan...


 psst : - org2 kg memang banyak guna motor yg takde rotax...pasni takdak harapan nak lari masuk kebun kalau kena kejor JPJ...saman tetap saman...err...kerajaan umno dah sengket duit ka..heheh...

 Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) kini mempunyai kuasa lebih luas untuk mengambil tindakan terhadap pengguna yang melakukan kesalahan lalu lintas di semua jenis jalan.

Timbalan Ketua Pengarahnya, Datuk Ismail Ahmad berkata, sebelum ini, tumpuan JPJ hanya di lebuh raya, jalan persekutuan, jalan negeri dan jalan perbandaran, namun kini mereka yang menggunakan jalan seperti di ladang, kebun, kampung serta kawasan perumahan juga tidak akan terlepas, sekiranya melakukan kesalahan.

"Malah semua jenis kawasan letak kereta dan bahu jalan, kita boleh ambil tindakan jika pemandu kenderaan terbabit melakukan kesalahan,” katanya kepada pemberita selepas majlis penutup program Satu Komuniti Satu JPJ kawasan Dewan Undangan Negeri Lendu hari ini.

Ismail berkata, penguatkuasaan undang-undang meliputi semua jenis jalan Itu terkandung dalam pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987, yang diluluskan Dewan Negara pada 22 Disember lepas.

 
 meh tenangkan fikiran..heheh....

Baca Berita Penuh ..

Saturday, 8 January 2011

Khutbah Isu Sosial : - Imam Dibawa Ke Balai Polis..


 psst : - Mesti mamat yang buat report tu dah plan nak togok air kencing setan dengan buat anak malam tu....tu yang marah sangat tu bila kena tegur....huhuhu....ish depa ni pantang bagi nasihat suruh buat baik ja 
kena tahan...suruh hindar rasuah ja kena tahan...lain kali masa khutbah cakap POLITK WANG baru halal ...hHAhaHAhahHA, orang yg buat report tu adalah orang yg bodoh sombong.. kalau kat kelate dinamakan bodo k'etok... jenis tak takut bala ALLAH SWT...


Kota Bharu:
Gara-gara berkhutbah mengingatkan umat Islam menghindarkan gejala maksiat menyebabkan seorang imam dipanggil ke Balai Polis bagi diambil kenyataan.
Imam Muda Masjid Gong Dermin, Pasir Tumbuh, Mohammad Rosadi Awang, 50, petang 3 Januari lalu dibawa ke Ibu Pejabat Oolis Kota Bharuekoran menyampaikan khutbah Jumaat lalu dengan mengupas tajuk tersebut. 

Katanya sudah menjadi kebiasaan di negara ini sambutan tahun baru disambut dengan hiburan dan tarian sehingga larut malam.
"Saya sebut dalam khutbah mengingatkan umat Islam supaya menjauhi amalan tersebut kerana ia boleh mengundang gejala sosial. 

"Sepatutnya anggota Polis yang mengawal ketenteraman tidak membenarkan perkara seperti itu berlaku dan bukan melancarkan program hiburan dijalankan" katanya di sini.
Menurutnya juga pegawai polis yang mengambil kenyataanya berhubung perkara itu memberitahu ada laporan polis dibuat penduduk tempatan terhadap khutbah yang disampaikanya.
Rosadi berada kira-kira dua jam di IPD untuk diambil kenyataan berhubung isi khutbah yang di sampai.
"Anggota polis datang ke rumah saya kira-kira jam 2 petang dan membawa saya ke balai untuk diambil kenyataan" ujarnya. 

Bagaimana pun kata beliau pihak polis akan memanggilnya semula sekiranya belum berpuas hati terhadap siasatan awal yang dilakukan.
Sementara itu Adun Pasir Tumbuh, Ahmad Baihaki Atiqullah berkata, imam terbabit menjalankan tugasnya bagi mengingatkan anak mukim supaya menjauhi gejala yang merosakkan.
Katanya, perkara itu tidak sepatutnya dipertikaikan kerana gejala ssosial sekarang semakin parah terutamanya di bandar-bandar besar. 

Baca Berita Penuh ..

Friday, 7 January 2011

Semakin PANAS : - Akhbar Indonesia mula hangatkan isu 'menteri rogol Robengah'!!!


 
 Hehehe..Adakah dia didalam dilema?


Baca Berita Penuh ..

Tuesday, 4 January 2011

Semakin Maju Manusia Semakin Gila : - Uji kaji nyamuk transgenik ditangguh akibat bantahan


 

 psst : umno dan nyamuk memang nak sama nampaknya...huih huih huih... 

Pelaksanaan uji kaji lapangan bagi nyamuk jantan transgenik, iaitu nyamuk yang diubah suai secara genetik bagi mengawal populasi nyamuk aedes di negara ini telah ditangguhkan berikutan bantahan daripada pakar alam sekitar, lapor AFP.

 Dalam uji kaji yang pertama seumpamanya di Asia, 4,000-6,000 nyamuk Aedes aegypti sepatutnya dilepaskan bulan lalu bagi memerangi denggi yang telah mengorbankan 134 orang di Malaysia tahun lalu.

Serangga berkenaan diubah suai secara genetik agar anak nyamuk berkenaan akan mati dengan segera - teknik yang diharap dapat mengawal jumlah nyamuk itu.

Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat