Labels

Aik? nama domain masih kekal lol? hmm, kalau mcm tu takpa, nanti kalau dh tak boleh guna http://www.ohrakyat.org, hangpa pakai nama domain original dri blogger ni la -----> bloggerz-express.blogspot.com blog ni akan diaktifkan semula, tetapi bukan lagi blog 100% pasai politik. sekian harap maklum.
Showing posts with label minyak naik. Show all posts
Showing posts with label minyak naik. Show all posts

Tuesday, 31 January 2012

BN Hint Ada KENAIKAN Harga PETROL 44% Jaga2!!

Mengikut pengalaman, mula2 depa war-warkan negara lain akan naikkan dulu 

Sumber dari utusan meloya : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0201&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_01.htm 

Naikkan harga minyak 44%

JAKARTA 31 Jan. - Naib Menteri Tenaga Indonesia, Widjajono Partowidagdo berkata, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk meningkatkan harga minyak sehingga 44 peratus pada tahun ini.

''Grrrr....ni yang buatkan gua naik minyak ni...grrrrrr...''

Menurut beliau, tindakan itu diambil bagi mengurangkan beban kerajaan yang menanggung subsidi tinggi dan menumpukan kepada pembangunan infrastruktur.

"Idea itu telah mendapat sokongan daripada orang awam, ahli akademik, ahli perniagaan dan beberapa penggubal undang-undang," tambah Widjajono.

Namun di Indonesia, sebarang kenaikan harga minyak memerlukan perubahan dalam undang-undang dan kelulusan Parlimen serta Presiden.

Beberapa penggubal undang-undang turut menentangnya kerana bimbang akan melonjakkan inflasi serta menyebabkan ketegangan sosial.

Harga minyak subsidi di Indonesia pada ketika ini ialah 4,500 rupiah (RM1.52) seliter, hampir separuh daripada harga sebenar dan antara terendah di Asia.

Kerajaan terpaksa menanggung subsidi sebanyak 161.8 trilion rupiah (RM55 bilion) setahun dan pakar ekonomi berpendapat, lebih baik wang itu digunakan untuk memperbaiki infrastruktur yang teruk di negara ini.

"Kami akan meningkatkan harga minyak antara 1,000 hingga 2,000 rupiah (34 sen hingga 68 sen) tahun ini. Namun peningkatan itu akan dibincangkan terlebih dahulu di Parlimen," kata Widjajono. - REUTERS

psst....Alasan yang UMNO akan gunakan..macam laa malaysia ni takdak minyak sendiri sampai tak boleh nak kawal harga, hanya pak menteri kuat kedarah duit rakyat ja yg bagi alasan macam tu..

Baca Berita Penuh ..

Sunday, 27 February 2011

Doraemon : - Tak Boleh Kata Apa-Apa Ker????

p/s : - bersiap sedia lah kawan kawan... penyelarasan harga minyak petrol pasti tiba selepas PRK nanti... Tungguuuuuuu !!! Kalau tak naik... bukan BN nama nyer.... 


PM: K'jaan tak cadang naikkan harga RON95
Salhan K Ahmad
Feb 25, 11

Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak berkata beliau tidak dapat menjangka sekiranya harga minyak akan terus terjejas ekoran keadaan politik yang tidak stabil di Timur Tengah.

Katanya, kerajaan bagaimanapun akan terus menyemak harga berkenaan untuk masa akan datang.

"Kita akan semak. Saya tak boleh kata apa-apa untuk masa akan datang.

"Maksudnya untuk masa ini kita tidak ada cadangan untuk naikkan harga minyak.

"Kalau keadaan di Timur Tengah ini dapat reda cepat, jadi dia akan menurun. Jadi harga RON98 akan menurun. Itu yang kita janjikan," katanya.

Jelasnya, kerajaan hanya mengawal harga RON95 yang ditetapkan dengan subsidi kerajaan.

"Kita akan pantau keadaan ini. Buat masa ini tidak ada langkah untuk kita menaikkan harga minyak RON95. RON97 diapung mengikut harga pasaran.

"(Bagi) RON95, harga yang ditetapkan kerajaan mengikut jumlah subsidi yang begitu besar.

"Kita peruntuk subsidi RM10.3 bilion dalam bajet tahun ini tapi kalau tidak ada perubahan harga, jumlah subsidi kita akan meningkat dengan agak ketara," katanya.

Baca Berita Penuh ..

Friday, 3 December 2010

Selamat Hari Naik Semua.....Hehehehe....

Bersempena hari minyak dan barang naik ni..aku ucapkan kepada kalian ''SELAMAT HARI BARANG NAIK'' hehehe...dengan ini meh kita dengar lagu dari Ali Mamak yang bertajuk semua naik...naik naik naik...


Politik Jap Hehehehe : 
Aku dengan ini mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada DS Najib Razak atas keprihatinan Dato' Seri kepada masalah rakyat dengan menaikkan harga petrol RON95 bermula hari ini selepas kenaikan RON97 baru-baru ini..heheh..nyot..nyot....aku memuji langkah DS najib menaikkan harga petrol ini kerana akan membantu merangsangkan ekonomi negara kerana dengan keuntungan tersebut, rakyat yang terdiri dari kroni PARTI UMNO akan menerima projek-projek pembangunan untuk kesenangan rakyat yang terdiri dari kroni UMNO dan seterusnya mengisi tembolok mereka. ini bersesuaian dengan misi DS Najib Negara berpendapatan Tinggi.

Kenaikkan harga ini juga amatlah baik dari segi ransangan ekonomi kerana apabila minyak naik barangan pengguna lain akan naik juga seterusnya akan membuatkan nilai matawang Ringgit Malaysia akan bertambah kukuh kerana barang naik dan perbelanjaan isirumah rakyat Malaysia akan bertambah, sesuai dengan dasar Rakyat didahulukan Pendcapaian Diutamakan. Dengan dermikian juga kadar OPR dan BLR yang mana itu merupakan kadar riba juga akan semakin bertambah.

psst : tidak disangkal lagi, sememangnya Najib adalah PM yg paling prihatin dan sangat-sangat baik. tengok jelah bonus untuk kakitangan awam, banyak sangat tu. dengan RM500 boleh beli rumah banglow 4 biji, kereta ferarri 5 biji...tu pun ada lebih banyak lagi...Thanks najib...

Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat