Labels

Aik? nama domain masih kekal lol? hmm, kalau mcm tu takpa, nanti kalau dh tak boleh guna http://www.ohrakyat.org, hangpa pakai nama domain original dri blogger ni la -----> bloggerz-express.blogspot.com blog ni akan diaktifkan semula, tetapi bukan lagi blog 100% pasai politik. sekian harap maklum.
Showing posts with label najib gadai akidah. Show all posts
Showing posts with label najib gadai akidah. Show all posts

Thursday, 16 February 2012

Kena Sindir : Rosmah Dapat Beg Besar

Anugerah kebajikan akan dinamakan sempena Rosmah

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, malam tadi menerima Anugerah Wanita Peneraju Kebajikan Asia, sebagai tanda pengiktirafan terhadap dedikasi dan komitmen beliau dalam pelbagai kerja amal.


Rosmah menjadi penerima sulung anugerah tersebut yang disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif NASEBA, Sophie Le Ray, pada majlis jamuan malam gala sempena Forum Wanita Dalam Kepimpinan 2012 di Kuala Lumpur.

NASEBA merupakan sebuah syarikat maklumat perniagaan.

Pengacara majlis, Asha Gill, dalam ucapannya berkata anugerah itu adalah sebagai tanda penghargaan terhadap sumbangan Rosmah dalam program asuhan dan didikan awal kanak-kanak (PERMATA) dan kerja-kerja amal, antara lain, Majlis AIDS Malaysia dan Yayasan Institut Jantung.

Katanya pada masa depan, anugerah itu akan dinamakan atas nama Rosmah.

Sementara itu, Pengarah Urusan Monster.Com bagi India, Timur Tengah dan Asia Tenggara, Sanjay Modi berkata anugerah itu akan memberi tenaga kepada golongan wanita supaya aktif dalam kerja-kerja amal serta meningkatkan pencapaian dalam semua bidang.

"Saya percaya kaum wanita boleh berjaya dalam semua bidang termasuk perniagaan dan ini membuktikan wanita sentiasa mempunyai kapasiti yang tinggi," katanya dalam ucapan pada majlis itu.

Forum dua hari yang bermula hari ini dihadiri oleh peserta dari Australia, Bangladesh, Thailand, Filipina, Singapura, Vietnam dan Malaysia.- Bernama

Curtin University stands by Rosmah’s award

PETALING JAYA: Curtin University has defended its honouring of Rosmah Mansor – the Prime Minister’s wife- with its Doctor of Letters degree.

According to its Vice-Chancellor Jeanette Hacket, the Perth-based university in Australia said that nominees to Curtin’s awards – including Rosmah’s – were “considered on their own merits”.

According to her, the flak arising from the awarding of the doctorate to Rosmah on Feb 11 did not change Curtin’s opinion of the PM’s wife.

“We acknowledge that there are a range of views on this award, but the University stands by its decision to grant the honorary doctorate,” Hacket said in a Facebook statement.

She added however that Curtin would no longer refer to Rosmah as Malaysia’s “First Lady”, and would change its media statements accordingly.

“The University accepts that the decision to make this award has attracted criticism. We also accept that our use of the term ‘First Lady’ has offended some people, and apologise for this.”

“We will no longer use that term,” Hacket said.

The Vice-Chancellor said that Curtin recognised Rosmah for her efforts behind the more than 600 Permata Negara early childhood centres, which Hacket said reached “tens of thousands of children”.

Public uproar

Public uproar erupted earlier this week when Rosmah was conferred with the Australian degree. Many Malaysians did not appear to accept Curtin’s explanation, lashing out over Facebook.

Edmund Yong said: “Obviously your standards aren’t so high after all. What was the basis and motivation for the award? This certainly reflects a lack of integrity and honour. Thumbs down to Curtin!”

To Curtin, Mohd Arif Juhani said: “I just clicked ‘like’ on your page. How many years should I wait to get Master or PhD?”

Andrew Ooi said: “I’m really thankful I didn’t graduate from Curtin, otherwise I would be looking for the deepest hole to crawl into right now.”

Rosmah has been thrust into the limelight over her alleged excesses on personal items, including the furore over the purported RM73-million ring.

Her brainchild, the Permata Negara childhood centres, was also not exempt from criticism.

According to a previous FMT report, many “inconsistencies” were seen in the setting up of the centres.

Sarawak PKR also criticised Permata for not showing any results in the East Malaysian state. Women NGOs and the indigenous Penan community, according to them, were also allegedly ignored by Rosmah.

Rosmah has since accused her critics of being petty and jealous of her achievements.

Iktiraf ‘Imelda Rosmah’, Universiti Curtin dikritik

KUALA LUMPUR 16 Feb: Laman Facebook Universiti Curtin dihujani pelbagai komen tidak puas hati dari sebilangan rakyat Malaysia, ekoran tindakan universiti itu menganugerahkan Ijazah Doktor Kehormat kepada isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.


Setakat berita ini ditulis, terdapat hampir 28,000 pengguna Facebook menyukai laman berkenaan dan mereka meneruskan kritikan bertalu-talu terhadap Rosmah dan Universiti Curtin.

Universiti di Australia yang turut mempunyai cawangan di Sarawak dan Singapura itu sebelum ini menganugerahkan ijazah Doktor Kehormat Persuratan kepada Rosmah, kononnya sebagai mengiktiraf daya usahanya dalam pembangunan pendidikan terutama pendidikan kanak-kanak menerusi program Permata Negara.

Program Permata Negara yang baru memasuki usia tiga tahun telah membelanjakan kira-kira RM211 juta wang rakyat.

Rosmah, baru-baru ini sekali lagi menimbulkan kemarahan rakyat apabila membelanjakan RM323,000 bagi membeli 61 helai pakaian daripada butik eksklusif Carl Kapp semasa percutiannya ke Sydney, Disember tahun lalu.

Pendedahan itu dibuat menerusi kolum yang ditulis oleh Andrew Hornery mengenai Rosmah yang disiarkan akhbar Sydney Morning Herald.

Selain itu, beliau sebelum ini turut didakwa membeli cincin berlian berharga RM24 juta, dan beg jenama mewah Birkin yang mencecah ratusan ribu ringgit.

Sikapnya yang gemar berbelanja boros itu dikaitkan dengan Imelda Marcos, isteri kepada bekas diktator Filipina, Ferdinand Marcos.

AzrinRen : Terima ajo lah kak mah, anugerah yang berharga tu. Sapa nak bagi lagi. Tu kira untung lah lu dapa BEG sebesor tu....HeHeHeHe!!!

psst....Lepas ni bagi cincin besor pula yeee....

Baca Berita Penuh ..

Wednesday, 15 February 2012

ANWAR GADAI AKIDAH: TAU KE APA BENDA PONGGAL TU?

Saya belajar sikit-sikt dengan rakan-rakan India beragama Hindu dalam Diskusi Bulanan Lajnah Perpaduan Nasional PAS Kota Raja. Dibawah ni adalah penerangan yg diberi. Kawan-kawan India tu kata Ponggal bukan perayaan agama - Wallahuaklam.


Perkataan 'pongal' adalah bermaksud 'masa menuai' dan ia menandakan masa untuk mereka menuai hasil tanaman mereka di masa lalu.

Di pagi hari pada pesta Pongal biasanya kaum wanita akan mengemas rumah dan menghiasi rumah dengan 'kolams'. Kolams ialah hiasan lantai yang diperbuat dari beras yang diwarnakan. Biasanya kolams ini dibuat di depan pintu rumah, sebagai tanda selamat dan rahmat supaya isi rumah mendapat kesejahteraan.

Pada hari pertama, perayaan itu dipanggil Bhogi bagi menandakan permulaan penting dalam kehidupan masyarakat India. Pada hari itu, seluruh rumah dibersihkan dan barang-barang lusuh dibuang dan dibakar bagi menyingkirkan anasir-anasir buruk.

Pada hari kedua, beras yang dituai akan digunakan untuk memasak Ponggal sehingga ia melimpah keluar dari periuk. Perbuatan membiarkan masakan itu melimpah dikenali sebagai Ponggal dalam bahasa Tamil. Surya Ponggal juga memberi penghormatan kepada tenaga matahari dan bermulanya hari pertama bulan Thai dalam kalendar Tamil.

Panjang lagi ceritanya - hangpa tanya sendirilah kawan-kawan India, jangan main belasah sahaja kalau tak faham.- Laksamabukitbintang



AzrinRen : Puak pencacai bangsat UMNO ni bukan tau apa, janji masyuk. sekarang ni dok perguna nik aziz pulok, dok memutar belit kata-kata nik aziz pula. macam dulu la..nik aziz kata lain di belit kata nik aziz cakap tuhan mencarut...puak-puak UMNO bangat ni fail dari segi bahasa.

psst...Jika Pongal bermaksud Pesta Menuai apa bezanya dengan Pesta Keamatan di Sabah dan Pesta Gawai di Sarawak? Jadi apa salahnya?

Baca Berita Penuh ..

Harus Sana Sini Buat U-Turn : Harussani: Najib Hadir Sambutan Thaipusam Tak Menyalahi Hukum Syarak

Assalamualaikum tuan mufti...kenapa lu buat uturn ni? kena santau ker? atau sudah dapat ganjaran...kekeke..Ini sudah berpusing balik ke 360 darjah...
Kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada sambutan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini tidak menyalahi hukum syarak, kata Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria.

Beliau berkata sebagai seorang pemimpin tidak salah untuk perdana menteri bersama-sama dengan bangsa lain dalam perkara yang berkaitan dengan adat.

"Sekiranya tiada niat untuk merayakan atau redha dengan perbuatan agama lain tidak mengapa tetapi kalau sama-sama merayakan baru tidak boleh," katanya kepada pemberita selepas perasmian Seminar Profesionalisme Penceramah Agama Umno Bahagian Pekan 2012 oleh perdana menteri hari ini.

Harussani yang hadir pada seminar itu berkata perdana menteri memaklumkan kepadanya bahawa beliau hanya berada di dewan untuk menerangkan polisi kerajaan dan tidak terbabit dengan perarakan keagamaan dan tidak masuk ke dalam kuil atau dalam gua Batu Caves.

Mufti Perak itu sebelum ini dipetik sebagai berkata orang Islam yang merestui dan turut serta dalam upacara keagamaan lain melakukan perbuatan syirik.

Mengenai Najib yang memakai Kurta iaitu pakaian tradisional kaum India pada sambutan itu, beliau berkata ia hanya budaya sahaja kerana orang Islam di India pun memakai pakaian yang sama.

Oleh yang demikian, Mufti Perak itu menasihatkan pihak yang cuba memutarbelitkan isu kehadiran Najib pada sambutan Thaipusam itu supaya menghentikannya kerana mereka membuat tuduhan tanpa usul periksa sehingga boleh menjadi fitnah.

"Masalahnya dalam keadaan sekarang orang Melayu berpecah, masing-masing mencari peluang untuk menghentam orang lain terutamanya menghentam sesama bangsa, pantang silap sikit.

"Saya harap semua orang kita (Melayu) balik pada asal, balik pada musyawarah...soal politik berbeza itu bukan menjadi masalah," katanya.

Sebaliknya, Harussani lebih kecewa dengan tindakan PAS di Perak semasa majlis sambutan Thaipusam dengan mengadakan gerai dan khemah serta mengibarkan bendera PAS seolah-olah menyokong dan redha dengan orang yang melakukan kufur.

psst...Ada dit..semua boleh jalan...huhuhuh....


Baca Berita Penuh ..

Friday, 10 February 2012

Najib ‘GADAI AKIDAH’ Hadir Upacara Thaipusam Di Batu Caves

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria melahirkan rasa terkilan dengan sikap Datuk Seri Najib Razak yang “menggadai akidah” apabila hadir dalam upacara keagamaan sempena sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini. 


Tegas Harussani, walaupun sudah ditegur setiap tahun namun perdana menteri itu seolah-olah tidak memandang berat akan kepentingan agama Islam dan akidah.

“Ini perbuatan syirik, saya tidak tahu mengapa jadi macam ini... sedangkan perayaan kaum lain kita tidak boleh sambut ini pula hadir di rumah ibadat mereka.

“Bagaimana boleh terlajak macam ini, sepatutnya perdana menteri wakilkan menteri beragama Hindu untuk menggantikan dirinya... sebab umat Islam tidak boleh terlibat dalam sambutan perayaan agama lain,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau menambah menteri hal ehwal agama Islam atau penasihat agama sepatutnya menasihatkan Najib agar tidak hadir dalam perayaan itu.

“Kita tidak boleh sambut (perayaan agama lain), mereka lakukan upacara keagamaan dan kita sebagai umat Islam tidak boleh hadir... itu upacara ibadat mereka.

“Sebagai perdana menteri, Najib sepatutnya sedar dan menghantar wakil. Saya sudah tegur perkara ini setiap tahun namun tidak dipedulikan,” katanya menambah Najib wajar mencontohi sikap perdana menteri terdahulu yang menghantar wakil masing-masing.


Pada 7 Februari lalu, Najib menghadiri sambutan perayaan Thaipusam di Batu Caves selain turut mengumumkan peruntukan awal berjumlah RM2 juta untuk membina pusat kebudayaan di kawasan itu.

Najib yang lengkap berpakaian Kurta berwarna kuning muda ditemani isteri Datin Seri Rosmah Mansor, mengakui gembira untuk turut sama memeriahkan Hari Thaipusam dan ini merupakan kali ketiga beliau mengunjungi Batu Caves sempena perayaan itu sejak 2010.

“Jangan gadai akidah kita, hukumnya syirik apabila kita hadir dalam perayaan mereka seperti kita merestui agama kaum lain... kita sepatutnya menjauhi perbuatan khufur yang boleh merosakkan akidah.

“Perkara ini serius kerana ia masalah akidah, saya wajib tegur... kalau tidak mahu dengar terpulang,” kata Harussani menambah tiada halangan sekiranya menghadiri majlis rumah terbuka tetapi bukan upacara keagamaan.

AzrinRen : Mana pergi pakar akidah si hassan ali tu?? ah jib gor lu dah gadai akidah ni. Lu cepat-cepat datang pulihkan akidah ah jib gor ni....
psst....Sedap ikan bakor tadi, Bakar sendiri beb..nyam..nyam....

Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat