Labels

Aik? nama domain masih kekal lol? hmm, kalau mcm tu takpa, nanti kalau dh tak boleh guna http://www.ohrakyat.org, hangpa pakai nama domain original dri blogger ni la -----> bloggerz-express.blogspot.com blog ni akan diaktifkan semula, tetapi bukan lagi blog 100% pasai politik. sekian harap maklum.
Showing posts with label nokia. Show all posts
Showing posts with label nokia. Show all posts

Thursday, 3 February 2011

Petua : - Perangkap Nyamuk Mesra Alam

Oleh kerana negara kita banyak kes2 nyamuk seperti denggi yang menyebabkan kematian, disini saya kongsikan bagaimana untuk menghapuskan atau membasmi nyamuk nie dengan perangkap yang mudah disediakan serta mesra alam...Check it out...Harap info ini membantu anda sedikit sebanyak 
Perangkap Nyamuk 
Metode ini ditemukan oleh Kelas anak-anak cerdas di SD Yong-An di Taipei, Taiwan. (Hsu Jia-Chang sang penemu, yang dibantu oleh gurunya). 

Bahan bahan 
» Sebuah Botol plastik berukuran 2 liter 
» 50 gram gula pasir 
» 1 gram bubuk ragi 
» Termometer 
» Gelas ukur 
» Cutter 
» Kertas Hitam 

Langkah 1 
Potong Botol seperti terlihat pada gambar. Simpan bagian atasnya untuk langkah ke-4. 





Langkah 2
Campur 200 ml air panas dengan 50 gram gula. Lalu dinginkan air gula menjadi 40 derajat. 






Langkah 3
Tuangkan air gula ke dalam botol dan tambahkan bubuk ragi. Anda tidak perlu mencampurnya karena akan bereaksi berangsur-angsur dengan gula untuk memproduksi CO2. 






Langkah 4
Masukkan bagian atas botol ke bagian bawahnya seperti terlihat pada gambar. Usahakan sekencang mungkin (tidak longgar), agar gas CO2 yang diproduksi hanya keluar melalui lubang tengah saja. 



Baca Berita Penuh ..

Tuesday, 4 January 2011

Semakin Maju Manusia Semakin Gila : - Uji kaji nyamuk transgenik ditangguh akibat bantahan


 

 psst : umno dan nyamuk memang nak sama nampaknya...huih huih huih... 

Pelaksanaan uji kaji lapangan bagi nyamuk jantan transgenik, iaitu nyamuk yang diubah suai secara genetik bagi mengawal populasi nyamuk aedes di negara ini telah ditangguhkan berikutan bantahan daripada pakar alam sekitar, lapor AFP.

 Dalam uji kaji yang pertama seumpamanya di Asia, 4,000-6,000 nyamuk Aedes aegypti sepatutnya dilepaskan bulan lalu bagi memerangi denggi yang telah mengorbankan 134 orang di Malaysia tahun lalu.

Serangga berkenaan diubah suai secara genetik agar anak nyamuk berkenaan akan mati dengan segera - teknik yang diharap dapat mengawal jumlah nyamuk itu.

Baca Berita Penuh ..

Friday, 12 November 2010

Pemandu Tak "ber AKAL" Punca Kemalangan...

Apabila sebut ja 'kemalangan'...kita tak dapat nak kata apa2 pun..org tua-tua kata dah 'geruh'....

aku nak cakap pasal kemalangan yg terjadi dan berlaku di jalanraya...tak kira jalan apa pun...

banyak kali aku perhatikan 'simtom2' akan dan bolih berlaku nya kemalangan...


1. ada pemandu bila letak kereta main ikut syok dia ja...tak fikir akan kenderaan lain..kalau nak berhenti pastikan lah masuk ke dalam 'bahu jalan'...bukan suka-suka ja letak separuh-separuh...

2. bila nak belok mana-mana simpang atau nak berhenti..dah dekat baru nak bagi 'signal'...aku gelar dreber 'menggong/bangang' tahap ni...

3. di jalan utama pulak...suka-suka ja memandu ikut rentak sendiri...mcm jalan-jalan cari makan...menyusahkan pemandu lain..

4. hari dah mulai gelap masih tak pasang lampu...dia ingat org bolih nampak kereta dia..hoi 'mangkuk berayun'..jgn pentingkan diri hang ja...

5. bila 'parking' kereta ikut suka dia ja...tak fikirkan kesulitan org lain...yg ni dreber dari 'hutan banat'..

yg aku 'menyampah' sangat..kereta dia org bukan calang-calang..dan pemandu nya pulak ada yg ber tali leher...tapi 'akal tarak'..

kalau tak reti nak nak fikir...baik hangpa pi tanya mr bean.. 



Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat