Labels

Aik? nama domain masih kekal lol? hmm, kalau mcm tu takpa, nanti kalau dh tak boleh guna http://www.ohrakyat.org, hangpa pakai nama domain original dri blogger ni la -----> bloggerz-express.blogspot.com blog ni akan diaktifkan semula, tetapi bukan lagi blog 100% pasai politik. sekian harap maklum.
Showing posts with label somalia. Show all posts
Showing posts with label somalia. Show all posts

Sunday, 11 September 2011

Maklumat Dari Sahabat

 Hahahaha...1malaysia..rakyat dikencingkan pencapaian cincin kakmah diutamakan..hahahah...

 Sahabat aku yg bekerje dengan salah satu distributor syarikat telco..
maka orang aku memberitakan kepada aku..mentang-mentang la 15hb nanti harga prepaid kad.. top-up nanti naik..syarikat-syarikat telco ni dah "sorok stok"
tunggu 15hb baru nak bagi kat distributor..sekarang ni opis sahabat aku tu..
berdering tak berenti...dealer2 non-stop tepon..minta stok..salesman pon naik pening.. 


tidak boleh memberitakan kat dealer stok takdak...aposalnyer telco akan "marah" jadi mahu tak mahu kena tipu dealer-dealer la..


sekarang ni yang tinggal stok balance ajah..
nak cover lagi 5 hari...haru betul.
aku ingatkan minyak masak.. tepung.. gula saja depa sorok..
prepaid kad pon sama..aduyai..ni semua keje bn la nie..
bodoh piang..sekadar piang...bagi aku. depa-depa yang tak terasa diatas tindakan kerajaan mengenai cukai.sah depa-depa ni adalah kuda-kuda tunggangan umno. 

depa ni senang dan lenang tak pikiaq terhadap kesusahan orang lain yang kurang mampu. islam mengajar kita menghindari sikap penting diri sendiri dan menghindari menimbulkan lebih banyak permasalahan terhadap orang-orang yang kurang berkemampuan. depa-depa ni harus pikiaq. kalau depa dapat kemalangan, mampos katak ka, putus kepala ka. manalah tahu secara kebetulan orang-orang yang berkemampuan itu membantu mengutip anggota tubuh depa-depa yang berkecai disebabkan kemalangan itu.

berbalik kepada prepaid...seelama ini memang pengguna prabayar tidak dikenakan caj 6% ini kerana ianya diserap oleh syarikat telekomunikasi. tetapi tidak mulai 15 September 2011 bila pengguna dikehendaki menanggung kos cukai perkhidmatan. dannnn hak mengenakan caj ini ke atas pengguna memang hak mutlak syarikat telekomunikasi.
dalam Akta Cukai Perkhidmatan 1975, cukai perkhidmatan ialah cukai kepenggunaan dan boleh dicaj kepada pengguna. syarikat telekomunikasi dikehendaki melevi cukai perkhidmatan ke atas sebarang perkhidmatan telekomunikasi termasuk talian prabayar..
jadi kesimpulannya mudah. ada cukai perkhidmatan sebanyak 6% untuk sebarang perkhidmatan termasuklah telekomunikasi. cukai sebanyak 6% ini boleh dicaj kepada pengguna oleh syarikat yang memberikan perkhidmatan yang kemudiannya akan dibayar pula kepada kerajaan.

Sebab apa aku kata Najib selamba saja berbohong dalam isu ini katanya
"Kita tidak pernah luluskan, keputusan dibuat pihak syarikat telekomunikasi sendiri,"
sebenarnya memang Najib dan Kerajaan UMNO tidak pernah meluluskan kenaikkan ini tapi mereka telah menetapkannya di dalam Budget yang dibuat pada 15 Oktober 2010..

Sebahagian Budget..

GARIS PANDUAN PELAKSANAAN PENGENAAN CUKAI PERKHIDMATAN BERDASARKAN PENGUMUMAN BAJET 2011

1. Pendahuluan

YB. Menteri Kewangan melalui pembentangan Bajet 2011 di Dewan Rakyat pada 15 Oktober 2010 telah mengumumkan mengenai cadangan:

(i) menaikkan kadar cukai perkhidmatan daripada 5% kepada 6% ke atas semua perkhidmatan bercukai kecuali kad kredit dan kad caj. 

psst : - teruskan pekenakan cukai kepada kami. semoga duit itu boleh beli cincin yang kedua. 

Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat