Labels

Aik? nama domain masih kekal lol? hmm, kalau mcm tu takpa, nanti kalau dh tak boleh guna http://www.ohrakyat.org, hangpa pakai nama domain original dri blogger ni la -----> bloggerz-express.blogspot.com blog ni akan diaktifkan semula, tetapi bukan lagi blog 100% pasai politik. sekian harap maklum.
Showing posts with label umno akan tumbang. Show all posts
Showing posts with label umno akan tumbang. Show all posts

Saturday, 10 March 2012

TERBELIAK MATA!!! : Tanda-Tanda UMNO/BN Akan Tumbang, Kroni UMNO Mula Jual Aset

Sedang kroni jutawan Umno bersenang-lenang di atas aset yang dipercayai diperolehi melalui pemimpin tertinggi termasuk bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad dan bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin, timbul pula cakap-cakap bahawa BHIC - firma yang dikaitkan dalam komisen RM570million yang dibayar oleh gergasi senjata Perancis, DCN kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak – akan diswastakan. Menjadikan BHIC swasta sudah tentu akan membolehkan pihak pengurusan untuk merahsiakan akaun dan urusannya.

Habislaa harta lu kena kebas akibat kain lu diselak....

Namun, sebagai sebuah syarikat tersenarai, BHIC atau Boustead Heavy Industries Corp Bhd perlu mematuhi peraturan kawal selia pasaran, sebagai firma yang dikawal kerajaan pula, ia telah memperolehi banyak kelonggaran.

Bagaimanapun, dengan pilihan raya umum ke-13 yang dijangkakan tahun ini, ada kebimbangan bahawa sekiranya berlaku perubahan kerajaan, perjanjian BHIC akan diteliti kerana ia telah dituduh menyalahgunakan kuasa dan rasuah dalam pentadbiran Najib.

Perimekar Sdn Bhd, sebuah firma swasta yang dipegang oleh rakan rapat Najib Razak, iaitu Baginda, dipercayai telah menerima wang dari DCN bagi pihak Najib dalam bentuk perkhidmatan sokongan dan kontrak penyelenggaraan. Walau bagaimanapun, tidak mungkin satu sahaja firma yang terlibat. BHIC juga dituduh mendapatkan komisen dalam bentuk rasuah yang diterima Najib untuk mendapat dua kapal selam Scorpene bagi kerajaan Malaysia.

"Sejak akhir-akhir ini banyak pembelian yang boleh dipersoalkan dibuat oleh kerajaan Umno-BN pimpinan Najib. Sekarang mereka takut tertangkap dan harta kekayaan dirampas. Jadi, mereka mula menjual aset. Sekiranya berlaku perubahan kuasa, Pakatan rakyat pasti akan mengadakan suatu siasatan awam tanpa menyelindungi mereka yang terlibat dalam pembelian yang menyeleweng.

Banyak lagi yang belum boleh kita lakukan sekali gus tetapi kita sedang buat satu persatu. Semua perbuatan akan diadili di hadapan rakyat," naib presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai peluang yang lebih baik untuk merampas kerajaan persekutuan daripada gabungan Najib di PRU ke-13. Antara jutawan yang sedang sibuk melupuskan aset adalah Vincent Tan dan Ananda Krishnan, kedua-duanya mempunyai hubungan yang rapat dengan elit Umno.

Penafian

Sememnagnya, unit BHIC, Boustead DCNS Naval Corp telah diberi kontrak bernilai RM532 juta berkaitan kapal selam Scorpene oleh Kementerian Pertahanan. Syarikat itu sekarang melakukan perkhidmatan sokongan terhadap kapal selam dari tahun 2010 hingga 2015. Boustead DCNS Naval Corp adalah rakan kongsi dengan kepentingan 60:40 antara BHIC Technologies dan DCNS yang berpusat di Perancis yang bermula pada tahun 2009.

Namun begitu, pengerusi BHIC, Lodin Wok Kamaruddin telah menafikan laporan yang mengatakan BHIC akan diswatakan tetapi tidak menolak ada rancangan untuk membawa kompeni itu untuk maju ke hadapan.


“Saya rasa, tiada niat di pihak kami sebagai pemegang saham untuk menswatakan BHIC. Pada masa ini, kita tidak nampak sebab untuk berbuat demikian.” Bernama melaporkan kenyataan Lodin.

“Saya menulis kepada Bursa Malaysia, pihak kami tiada perancangan untuk menswastakan BHIC. Dengan itu, kami tidak akan melakukannya untuk sekurang-kurangnya enam bulan lagi. Saya tidak tahu bagaimana khabar angin ini bermula. Ia tidak benar, setahu kami, pemegang saham BHIC.”

The Armed Forces Fund Board (LTAT) merupakan pemegang saham terbesar BHIC. Memegang sebanyak 8.15 peratus kepentingan dalam syarikat dan 65 peratus kepentingan pula melalui Boustead Holdings Bhd. LTAT memegang sebanyak 60 peratus kepentingan ekuiti dalam Boustead Holdings Bhd.

6 buah OPV untuk RM 9 billion dan banyak lagi akan menyusul

Spekulasi bertiup kencang mengatakan LTAT akan memilih untuk menswastakan BHIC dengan RM5 ke RM6 perunit saham. Berikutan urusniaga pada masa hadapan, ia dijangka akan bertahan untuk jangka masa sederhana dan panjang.

Pada 16 Disember tahun lepas, BN Shipyard menerima surat perlantikan dari Kementerian Pertahanan bagi kontrak, reka bentuk, membina, melengkapkan, memasang dan diberi kelulusan untuk menghantar enam unit generasi kedua kapal peronda, Littoral Combat Ships, yang dijangka bermula pada tahun 2017 bagi enam bulan seterusnya. Kontrak yang menelan belanja RM9 billion ini akan dijalankan pada rancangan Malaysia ke 10, 11 dan 12.

“Ramai yang menganggap projek RM9 billion itu telah diberikan kepada BHIC. Ini tidak benar kerana, ia sebenarnya diberi kepada BN Shipyard (Boustead Naval Shipyard) rakan perniagaan BHIC," katanya lagi.

“BN Shipyard hanya mendapat surat penganugerahan untuk kumpulan kapal perang yang seterusnya pada akhir tahun lepas. Ada jurang masa satu tahun selepas kami menghantar sekumpulan enam kapal peronda laut yang pertama. Banyak yang perlu kami bayar seperti gaji pekerja dan ini menjejaskan prestasi kami.”

Lodin merujuk kepada 6 buah OPV (kapal perondal laut) yang mengundang kontroversi apabila menteri pertahanan Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan kosnya, yang sangat tinggi jika dibandingkan dengan kapal-kapal milik tentera laut negara lain yang serupa. Jumlah yang diumumkan oleh Zahid, iaitu RM 6 billion menjadikan harga untuk sebuah kapal adalah RM1 billion. Ini bermakna, harga ini hampir 5 kali ganda harga pasaran. Tanpa menghiraukan kemarahan rakyat, Zahid telah menaikkan pula jumlah itu kepada RM9 billion.

Pembunuhan

Prokumen pembelian Kapal Peronda Laut berserta Scorpene adalah perkara biasa dalam cara kerajaan BN membeli kelengakapan tenteranya. Hanya sedikit sahaja maklumat akan diberitahu sehinggalah pembelian selesai. Kerana BN memegang majoriti undi dalam parlimen, ia menjadi senang bagi mereka untuk meluluskan pembelian sebegini, dan pada masa yang sama menolak desakan untuk Inkuiri Suruhanjaya Diraja bagi pembelian Scorpene yang juga telah melibatkan satu pembunuhan.

Altantuya Shaariibuu, penterjemah dari Mongolia, dipercayai dibunuh kerana telah mengugut akan mendedahkan korupsi dalam pembelian kapal selam apabila dia tidak menerima habuan dari mereka yang terlibat. Dia yang dikatakan perempuan simpanan Najib, juga merupakan kekasih Razak Baginda, rakan Najib sendiri.

Dua pengawal peribadi Najib akan dikenakan hukuman gantung kerana membunuh Altantuya. Ketua Inspektor, Azilah Hadri, 34 tahun dan rakan sekerjanya, Lans Kopral Sirul Azhar Umar, 39 tahun telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati pada 9 April 2009, selepas hakim mendapati mereka bersalah atas tuduhan membunuh Altantuya di kawasa hutan di Mukim Bukit Raja diantara 9.45 malam pada 18 Oktober dan 9.45 malam hari yang berikutnya. Perbicaraan berjalan selama 159 hari dan kedua-dua lelaki ini masih berhadapan hukuman mati buat masa ini.

Namun, rakyat Malaysia pasti bahawa kedua-dua anggota polis ini hanyalah orang suruhan sahaja dan dalang sebenar disebalik kejadian inilah yang seharusnya dibawa ke muka pengadilan. Selepas ditunda selama 3 tahun, pembantu pendaftar, Kanageswari Nalliah telah menetapkan 9 Mac sebagai tempoh masa untuk peguam Azilah, J Kuldeep Kumar untuk mendapatkan semua rekod berkaitan kes. Ini akan membuka ruang untuk rayuan dibuat ke atas keputusan.

Najib dipercayai cuba melenggahkan rayuan kes ini sehingga selepas PRU ke-13 yang dijangka akan berlaku pada tahun ini. Ini supaya tiada publisiti negatif terhadap dirinya pada masa itu kerana kemungkinan untuk kalah kepada ketua pembangkang Anwar Ibrahim adalah besar.

PM Malaysia itu telah menolak dakwaan menerima apa-apa habuan dari DCN dan juga penglibatannya dalam kes Altantuya.

psst....Silap hari bulan negara pun lu sanggup jual....nampaknya UMNO seolah-olah ingin menambah hutang dan memberi pembebanan kepada PR jika memerintah malaysia...pandaiiiii........

Baca Berita Penuh ..

Wednesday, 18 January 2012

'Tindakan Mahkamah Jika BERSIH Ke Jalanan Lagi'


Peserta Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil Pakatan (BERSIH) akan berdepan dengan tindakan jika mereka sekali lagi turun ke jalanan dan mengadakan himpunan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz.

"Kalau ada yang turun lagi ke jalanan, mereka akan berdepan dengan tindakan undang-undang," kata Nazri pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini.

Beliau mengulas kenyataan pengerusi BERSIH Datuk Ambiga Sreenevasan Selasa lalu yang mengumumkan bahawa NGO itu tidak akan teragak-agak untuk sekali lagi turun ke jalanan bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil di negara ini jika cadangan mereka gagal dilaksanakan oleh pihak berkuasa.

Azrin Ren : Hek ele...ayat ni dah berapa kali encik nazri nak ulang?? dulu dah keluar dah perkataan gertakan ni. tetapi rakyat sentiasa turun. rakyat bukan kecut bola macam hang nazri, hang pula tunggu masa nak kena tindakan undang-undang nanti apabila hang kehilangan kuasa termasuk geng-geng seangkatan dengan hang. ingat rakyat bodoh nazri. ugut mengugut ni adalah cara orang pengecut. porah...turun tetap turun...hang gempaq budak-budak pun belum tentu budak-budak takut kat hang. ayat murahan dari UMNO. sekian...

psst...Nazri dah kecut bola...kekeke..

Baca Berita Penuh ..

Blog Pakatan Rakyat